Tanácsok home office-hoz
Negyedik éve vezetjük online programozásoktató cégünket távmunkából, “home office”-ból, és mindketten (CEO és CTO) dolgoztunk már ezelőtt is otthonról. Szeretnénk megosztani eddig összegyűlt tapasztalatainkat:
- Ismerd meg magadat!
Akármilyen tanácsokat is kapsz, nem biztos, hogy pont neked működni fognak. Vannak introvertált és extrovertált emberek, vannak külső és belső kontrollosak. És nyilván vannak különböző élethelyzetek is, hogy mást ne mondjak: van gyerek vagy nincs gyerek. Így lesz ez ezzel a felsorolással is. Elmondjuk, hogy nekünk mi működött, és ami tetszik, próbáld ki, és ha működik, fogadd meg! - Találd meg a produktív időszakaidat!
Nálunk ebből vannak nehézségek. Az ügyvezető inkább délutántól aktív, a CTO pedig délelőtt és este. A közös metszet a délután és este, ami a szociális élet szempontjából nem optimális.
A lényeg, hogy – ha a céged lehetővé teszi – találd meg azt, hogy számodra mi a legjobb munka szempontjából. Produktív időszakban gyorsabban, hatékonyabban és nagyobb kedvvel el tudod végezni azokat a feladatokat, mint egyéb időszakokban. Találd meg, neked mi működik! - Alakítsd ki a munkahelyedet!
Ha most kezdesz home office-ban dolgozni, akkor nincs munkahelyed a lakásban. Nyilván most rengetegféle helyzetben rengetegféle (vész)megoldás elképzelhető. Ideálisan üríts ki egy szobát munkavégzésre, ahol lehetőleg kevéssé zavarnak, vagy esetleg egy sarkot egy másik funkcióval is rendelkező szobából, de – ha lehet – legyen egy külön tered a munkához. (Tudom, tudom, ha gyerekek is vannak, akkor ez nem könnyű…) - Alakítsd ki a munkakörnyezetedet!
Azon kívül, hogy ráböksz egy sarokra vagy szobára, érdemes a berendezésen is elgondolkozni. Más egy asztal vagy szék, ha leülsz mellé enni (30 percre) és más akkor, ha napi 8 órát tervezel azon a helyen dolgozni. Próbálgass, találd meg a megfelelő asztalt, széket.
A gerincünk védelme érdekében célszerű szemmagasságba helyezni a gép képernyőjét (akár könyvekkel alátámasztva), és – ha laptopról van szó – külső billentyűzettel, egérrel használni. - Zárd ki a külső ingereket!
Ha elmélyülést igénylő munkát kell végezned, akkor zárd be a Facebookot. Ha a cégnél bentről tiltották, akkor meg különösen. Hasonlóképpen az email fiókkal, a telefont meg érdemes lehalkítani vagy repülőgép üzemmódba tenni. - Építs be szüneteket!
Ez megint egy egyéni kérdés. Én (CTO) inkább belemélyedek és órákig csinálom a feladataimat, a CEO-nk pedig gyakrabban igényli a szüneteket. Tapasztald ki, hogy neked mi a jó megoldás! Nézz utána a Pomodoro-technikának is! - Munka-magánélet egyensúlya
Ha nincsenek külső keretek, akkor az ember hajlamos szétcsúszni, és vagy túl keveset (alig), vagy túl sokat dolgozni. Hosszú távon célszerű az egyensúlyra törekedni, és a produktív időszakok ismeretében beosztani a munkaidőt és a magánélet idejét.
Azaz még akkor is, ha nincs kötött munkaidő (vagy egyébként sem, vagy a home office miatt), akkor is érdemes egy napi menetrendet kialakítani, amire azt mondja az ember, hogy „most dolgozom”. Ez is segíthet megfelelő mentális állapotba kerülni, másrészt segíthet abban, hogy kicsit jobban elváljon egymástól a munka és a nem munka. - Használd ki a home office nyújtotta előnyöket!
- Otthon vagy, így nyugodtan haladhat a házimunka is munka közben: berakod a mosógépet, elindítod, dolgozol, másfél óra múlva (akkor érdemes is szünetet tartani, kiteregetsz (10 perc)
- Ha többen a családból otthon vagytok, együtt ebédelhet a család, amire normál időszakban keveseknél van lehetőség.
- Ha van teraszod, erkélyed, és jó az idő, dolgozz a szabadból! Főleg ha eddig irigykedve nézted azok fotóit, akik ezt megengedhetik maguknak. Most te következel! Legyen neked is irigylésre méltó munkakörnyezeted!
- Most, hogy home office-ban vagy, megspórolod az utazási időt (és költséget). Ez Budapesten átlagosan naponta akár 1,5-2 órát is kitehet. Gondolkozz el, mit kezdhetsz a felszabaduló idővel. Képezd magad, tanulj új dolgokat, hogy a vírushelyzet lecsengése után egy a korábbiaknál sokkal jobb pozícióból vághass neki a folytatásnak!
Kiegészítés családosoknak
a két pici gyerekkel otthonról dolgozó ügyfélszolgálatosunk tollából:
- Ha az otthoni munkavégzésed mellett a gyereke(i)d napját is vezényelned kell, nem vagy könnyű helyzetben, de van egy jó hírem! A küldetés nem lehetetlen! Ami ebben a legnagyobb segítségedre lehet, egy közös NAPIREND.
Az ideális rendszer felállításához azonban valóban idő kell: először összegyűjtöd, kinek mi az ideális menetrend, majd igyekszel a közös pontokba kapaszkodva addig gyúrni, hogy mindenkinek megfelelő legyen az első vázlat. Szedd össze mindazt a tevékenységet, aminek bele kell férnie az adott napba, és mindenhez legyen meg a rászánt időkeret is. Aztán napról napra finomítod, amíg tarthatóvá nem válik. - Érdemes a gyerekek napirendjéből kiindulni: a bölcsi/ovi/suli rendszerét tudod alapul venni.
Ha kicsi gyermeked van (ovis/bölcsis) fel kell készülnöd arra, hogy jó esetben 40-60 percre képes magát elfoglalni, utána szükség lesz egy kb. 20-30 perces közös elfoglaltságra. Tervezzétek ilyenkorra a közös házimunkát játékos formában, főzzetek együtt, vagy adj ki hasonló részfeladatokat. A lényeg, hogy ő is könnyebben elfoglalja magát, ha tudja, hogy anya/apa most dolgozik, de utána együtt játszotok egy picit. A kicsiknél előny, hogy még rávehető 1-2 óra alvásra, csendes pihenőre ebéd után, amikorra beiktathatod a komolyabb odafigyelést igénylő feladatokat. - Ha már iskolás korú a gyermeked, a napi suli szinte ugyanúgy lefoglalja, mintha iskolában lenne, persze az étkezésekről akkor is gondoskodni kell. Viszont ne feledd, a te felelősséged, hogy a gyermek valóban leüljön tanulni, de nem te vagy a tanár, aki leadja neki az anyagot. Jelöljetek ki minden nap egy órát, amikor átbeszélhetitek, hol akadt el, és hogyan tudja erre magától megtalálni a megoldást. Beszélj a többi szülővel, kérj segítséget a tanároktól, de ne vedd a nyakadba a tanítást, hacsak nincs rá kapacitásod. Inkább segíts neki, hogy önállóan meg tudja oldani a problémáit! Eleinte lehet, hogy hosszabb lesz ez az idő, amíg átbeszélitek a napi elakadást, de meg fogsz lepődni, mennyi önállóságot fog tanulni ebből a helyzetből, és hogyan fog hétről hétre ügyesedni, belerázódni a problémamegoldásba. És amíg ő “iskolában” van, addig te is ragyogóan tudsz haladni a munkáddal.
- Ha megvan a nyers napirend, minden nap vizsgáld felül, és javítsd addig, amíg nem érzed úgy, hogy ezt már sikerrel tartani tudjátok.
Egyik oktatónk tapasztalatai
Számomra a döntő kérdés a határok kijelölése, betartása volt, fizikai/térbeli, időbeli és tevékenységbeli egyaránt.
Egy külön szoba/sarok nagyon kellett, de időben is meg kellett szabnom, hogy mikor mivel foglalkozom. Ez az alvásra is vonatkozott, beletelt pár hétbe, mire kikísérletezgettem, hogy mi a jó, személy szerint a nagyjából fix lefekvés és felkelés a napirendem alapja. Mivel az agyam reggel sokkal aktívabb, egy óra mínusz a felkeléskor óriási kiesés. A nap végén (kinek mikor) pedig meghúzok egy határt, ami után már nem foglalkozom a dologgal, ez nálunk a hétfő és csütörtök esetén ugye nem érvényes, itt inkább másfél napos ciklusok alakultak ki, összegezve inkább azt mondanám, hogy a ritmus megtalálása a kulcs.
A tevékenység esetén pedig a legfontosabbnak a multitasking minimalizálását (lehetőleg nulla közelébe) tartanám, sok energiát megspórol nélküle az ember. Amikor flow-ba kerülök, fontos, hogy azt kihasználjam, amikor pedig pihenő idő van, akkor pedig tényleg kikapcsolódjak, legjobb esetben a friss levegőn, bár ez most korlátozott.
Szóval mindent egybevetve, a saját szabályok/szokások kialakítása szerintem az alap.
+1. Adj magadnak időt átállni!
Azt érzékeljük a társadalmon, hogy mindenki egyből tökéletesen akar mindent csinál(tat)ni. A tanároktól azt várják, hogy 2 nap alatt legyenek képesek tökéletesen kiforrott távoktatást nyújtani, a cégek pedig ugyanolyan hatékonyságot várnak el most, mint a korábban megszokott módszerekkel.
Egy normál esetben 10-20 ÉV(!) alatt bekövetkező változást nem lehet napok alatt meglépni.
Adj magadnak időt, és engedd meg magadnak, hogy kezdetben ne optimális megoldásokat használj vagy próbálj ki. Oktatócégként nagyon jól tudjuk, hogy az egyik legnagyobb demotiváló erő az önmagunkkal szembeni túlzott elvárás. Mert örökös kudarcélményhez vezet, és a vége a megkeseredés és a (tanulás) feladás(a). Home office-ra váltani is egy tanulási folyamat. Szóval: engedd meg magadnak, hogy ne legyen minden tökéletes azonnal! Engedd meg magadnak, hogy hibákat kövess el! És engedd meg magadnak a tanulás lehetőségét: ami most nem megy jól, azon változtass, és majd később jobban fog menni. Vagy ha nem, változtass még. Gondolkozz úgy, hogy nem az a fontos, hogy azonnal jól menjen, hanem az, hogy mindig egyre jobban.
Nagyon sok kitartást kívánok mindenkinek ezekre a nehéz időkre!
Pasztuhov Dániel
CTO
StudiCore Kft.